Tuesday 5 July 2011

Menara Jam Condong Teluk Intan

Awal bulan lepas, kitorang balik kampung Teluk Intan. Masa lalu bandar Teluk Intan tu, sempat gak ambik gambar Menara Condong Teluk Intan yang unik tu..




Menara ni merupakan salah satu tarikan utama pelancong ke Teluk Intan. Dibina pada abad ke-19 oleh arkitek cina, Leong Choon Cheong dan berbentuk Pagoda. Boleh lihat dengan jelas kekayaan budaya dan senibina Cina pada menara ni.

Dulu dikenali sebagai Jam Tinggi. Motif pembinaannya sebagai tangki simpanan air untuk penduduk sekitar kalau berlaku kemarau. Juga untuk keperluan padam api jika berlaku kebakaran. Selain tu, ia juga sebagai “Time Keeper” dan mercu tanda bandar Teluk Intan.

Dari luar menara ini nampak macam bangunan 8 tingkat tapi hakikatnya cuma 3 tingkat dengan 110 anak tangga menghubungkan setiap aras yang tingginya 15.5 kaki.

Kenapa condong? Ia didirikan di atas struktur tanah yg lembut. Selain tu, bebanan tangki yang menakung air juga menyebabkan ia condong sikit ke arah barat laut.

Pada masa ni ia dah tak berfungsi sebagai tangki simpanan air lagi dah tapi jam tu masih lagi berfungsi dan akan berbunyi setiap 15 minit.
 
Jom ke Teluk Intan!

2 comments:

NM02 said...

Ya Allah... ai dah lama teringin nak amek gambar kat sini nok! bila la nak sampai perak lagi. selalu kalu ke sana, kompem tak de masa banyak.. kesian ai!

ctiza said...

tak pe, cuba lagi. hehehe.. sy pun balik kg perak setahun sekali dua je! macam la jauh sangat teluk intan tu kan!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Google Analytics Alternative